Hållbarhetstjänster
Affärsutveckling
Generera värde genom att ta tillvara på hållbarhetsmöjligheterna. EANDO är experter på omställningen till en cirkulär ekonomi, modellering av nya affärer och säkerställande av avkastning på investeringar.
Data & Analys
Genom att säkerställa lättillgängliga och kvalitativa data kan beräkning och analys möjliggöra adekvat beslutsfattande, kompatibilitet och effektivitet. LCA, EPD och digitala lösningar är vanliga leveranser.
Rapportering & Standarder
Att vara förenlig med standarder/certifieringar, samt deklarera viktig organisationsinformation för intressenter är nödvändigt för att uppnå ett bra rykte. EANDO har kunskapen att vägleda dig genom vad du ska fokusera på och inte.
Affärsutveckling
Affärsdriven hållbarhet
Vi kan alla vara överens om att hållbarhet är en viktig del av framtida affärer. Men det kommer inte att bli en framgångsrik långsiktig strategi om vi inte anammar den ur affärssynpunkt. Låt oss tillsammans utveckla hållbarhet från att bara vara en vägledande vision till en lönsam affärsstrategi. Det är därför EANDO erbjuder ett brett utbud av hållbarhetstjänster.
Förmågor:
Innovation genom hållbarhet och cirkularitet
Utveckling av cirkulära affärsmodeller
Utföra marknads-, gap- & intressentanalys av strategisk vikt
Säkerställ framtida kompabilitet
Öka tillväxt genom hållbarhet
Strategiska målsättningar & nyckelprestandaindex
Uppnå önskvärd positionering och ledarskap
Bedömning av företags hållbarhetsprestanda
Utför nuläges- och riskanalys av företag
Expertrådgivning i hållbarhet vid förvärv av företag
Om du är i behov av en av våra tjänster eller vill ha vägledning i din hållbara utveckling, tveka inte att kontakta oss.
Data & Analys
Drivna av Data
Vi tror inte på gissningar eller gamla sanningar, vilket våra hållbarhetstjänster avslöjar. Vi drivs av data, fakta och förmåga att generera affärsvärde. EANDO har förmågan att ta hand om din hållbarhetsportfölj, från företag till produktnivå. Vi gör hållbarhet enkelt och lönsamt.
Förmågor:
Beräkning av utsläpp och påverkan:
Carbon Footprint Standard
Miljövarudeklaration (EPD)
Livscykelanalys (LCA)
Livscykelkostnad (LCC)
Livscykelinventarie (LCI)
Produktportföljhantering
Product Environmental Footprint (PEF)
Utveckling av digitala lösningar för hållbarhetsapplikationer:
Användning av AI
Hantering av big data
Skapande av statistik
Designverktyg: mjukvarulösningar och webbapplikationer
Utveckla EPD-generatorer
Omfamna Green Tech
Om du är i behov av en av våra tjänster eller vill ha vägledning i din hållbara utveckling, tveka inte att kontakta oss.
Rapportering & Standarder
Hållbarhetsrapportering & Standarder
Att vara förenlig med standarder eller certifieringar samt deklarera viktig information till intressenter är vad som krävs för att få ett gott rykte. Att följa standarder och uppnå certifieringar kan till exempel uppfylla upphandlingskrav. Och att deklarera och kommunicera mål och framsteg som gjorts när det gäller miljö-, sociala och styrningsaspekter är av stor vikt för att visa att man tar ansvar, och att inte glömma är marknadsföringsvärdet som uppnås gentemot intressenter. EANDO har förmågan att navigera dig genom vad du ska fokusera på och inte, och vi kan utföra det som behöver göras för att nå högsta möjliga värde genom att ta ansvar.
Förmågor:
Produktion av hållbarhetsrapporter, deklarationer och studier:
Carbon Disclosure Project (CDP)
Klimatbudget & Green House Gas (GHG) Protocol
Miljö, Socialt & Styrning (ESG)
Miljö och social påverkansbedömning (ESIA)
Global Reporting Initiative (GRI)
Sustainability Accounting Standards Board (SASB)
FNs Global Compact
FNs globala mål för hållbar utveckling - 2030 Agenda (SDGs)
Förberedelse för certifieringar och efterlevnad av standarder:
EUs handlingsplan för cirkulär ekonomi
EU Green Deal
EU Taxanomin
Forest Stewardship Council (FSC)
International Sustainability & Carbon Certification (ISCC) EU & PLUS
World Green Building Counsil (WGBC)
Vårt sätt att arbeta
1. Marknadsanalys
Det är nödvändigt att förstå marknadens omfattning, dess förutsättningar och vilka drivkrafter som råder. T.ex. värderar din marknad hållbarhet? Vilka certifieringssystem är relevanta?
2. Nulägesanalys
För att kunna identifiera potentiella gap på grund av marknadsrörelser eller hållbarhetsmöjligheter måste situationen analyseras. T.ex. vilken position har du och dina konkurrenter? Vad är produktens klimatavtryck?
3. Värdegenerering
Baserat på utförd analys kan värdeskapande hållbarhetsinnovationer och -aktiviteter identifieras, framställt genom tydliga affärscases. T.ex. vilka värden bör förstärkas och hur går man från nuvarande till önskad position?
4. Implementation
För att säkra avkastning på investering krävs det målinriktade insatser, en balans mellan de tre hållbarhetsaspekterna och gränsöverskridande kunskap mellan affär och hållbarhet. Värdegenerering genom affärsdriven hållbarhet.